Köpvillkor

Yrkestrafikskolan Dalarna AB

Fullständiga köpvillkor

Fullständiga köpvillkor

Avtalsvillkor Yrkestrafikskolan Dalarna AB

Företaget tillämpar STR.s policy när det gäller avbokningsregler, reklamationsärenden och praxis för återbetalning.

Företaget innehar F-skatt.

§1 Acceptera avtalsvillkor
Genom köp hos Yrkestrafikskolan Dalarna AB blir du kund och användare av våra tjänster och accepterar därmed dessa avtalsvillkor.

§2 Minderårig
Om du är under 18 år måste du enligt lag ha dina föräldrars eller annan förmyndares samtycke för att gå med på våra avtalsvillkor.

Du ska kunna uppvisa ett samtycke från vårdnadshavare på ett för Yrkestrafikskolan godtagbart sätt.

Din vårdnadshavare skrivs in som din kontakt i systemet och därmed anses samtycket vara bekräftat.

§3 Dina personuppgifter
Dessa är de du lämnat till oss och valt att uppge för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. Dina personuppgifter skyddas av GDPR. Vilka uppgifter vi samlar och hanterar kan du läsa på vår sida om GDPR. Dina uppgifter raderas delvis när vi arkiverar dig och delvis enligt regler från skattemyndigheten samt Transportstyrelsen. Mail sparas i max de antal dagar som är skäligt för konversationen. Du har tillgång till de uppgifter vi lagrat i Elevcentralen. Här kan du även exportera dina uppgifter. All data hanteras på en säkert sätt av vår programvaruleverantör STR Service AB i Landskrona.

Var noga med att alltid informera oss/uppdatera ditt konto om du byter adress, telefonnummer och e-post för vår kontakt med er.

Du kan själv ändra dina personuppgifter på Elevcentralen.

§4 Personligt konto via Elevcentralen
Som kund har du tillgång till Elevcentralen avseende tiden för automatisk arkivering eller när du som kund avslutar ditt avtal med oss, detta sker oftast när kunden är klar med sitt körkort. Ditt konto är personligt. Inloggning och lösenord skall användas av dig, du har själv ansvar för att skydda detta. Det är upp till kunder att ansvara för att ha ett giltigt körkortstillstånd och att informera om giltighetstid. Yrkestrafikskolan Dalarna AB är inte ansvariga för eventuell skada som uppstått om någon annan utomstående loggar in och använder ditt konto. Yrkestrafikskolan Dalarna AB förbehåller sig rätten att stänga av kontot vid missbruk av tjänsten.

§5 Priser och Betalning
Aktuella priser hittar du på vår webbplats. Priserna kan komma att ändras under utbildningens gång. För att kunna tillgodoräkna sig rabatterna i våra paket krävs förskottsbetalning samt att hela paketet nyttjas. Priserna i ett paket gäller under den tid som angivits i paketet från betalningsdatum och berörs då ej av eventuella prisändringar. Det är kundens ansvar att hålla reda på hur många lektioner som genomförts och att kontrollera sitt saldo. Presentkort har en giltighetstid på 12 månader eller annan överenskommelse vid köp.

Vi tar emot betalningar online och på plats på Yrkestrafikskolans adresser via bankkort, swish, faktura. Vill du dela upp din betalning utan ränta, ta kontakt med oss på kontoret så hjälper vi dig med en ansökan till Svea Ekonomi. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med f n 60 kronor samt dröjsmålsränta med 12% från fakturans förfallodatum.

§6 Fakturering
Yrkestrafikskolan Dalarna AB kan tillämpa fakturabetalning efter kreditupplysning eller annan överenskommelse för de produkter och tjänster som kunden köper och som inte betalas vid kurs eller köptillfället. Fakturan skickas till den adress, som kunden uppgett. Administrationskostnad för faktura kan förekomma. Det är upp till kunden, att informera om förändrade adressuppgifter. Avgifter som tillkommer pga. felaktiga adressuppgifter debiteras kunden. Betalningsvillkor är 15 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag. Vi använder oss av Billecta fakturaservice.

§7 Avbokningsregler
För avbokningar av körlektioner som sker senare än 24 timmar innan lektionen debiteras du avgift utefter STRs praxis för avbokning. För avbokningar av kurser såsom yrkesutbildningar, riskutbildningar och introduktionskurser som sker senare än 48 timmar debiteras fullt pris. Vid sjukdom där läkarintyg kan uppvisas får ny tid bokas utan kostnad. Vid utebliven tid har trafikskolan rätt att ta ut fullt pris.

För skräddarsydda yrkesutbildningar till företag debiteras 50% av offererat pris om avbokning sker senare än 7 dagar innan kurstillfället och sker avbokning senare än 48 timmar debiteras fullt pris.

​För beställda bussresor debiteras 50% av offererat pris om avbokning sker senare än 7 dagar innan resetillfället och sker avbokning senare än 48 timmar debiteras fullt pris.

​§8 Villkor för bussresor

8.1. Avbokningsvillkor

– Vid avbokning fram till och med 8 dagar före avresa debiteras ingen kostnad

– Via avbokning från 7 dagar till 48 timmar före avresa debiteras 50% av resans totala pris

– Vid avbokning inom 48 timmar före avresa debiteras 100% av resans totala pris

​Är du avtalskund hos oss? Se avtalet för gällande avbokningsvillkor!

​8.2. Utökning av resans längd

Vid extra väntetid, försening eller utökning av resans längd som överskrider bekräftad resa så debiteras mellan 350:- och 560:- per påbörjad extra timma eller mil, beroende på resans karaktär.

8.3. Nedsmutsning
Vid onormal nedsmutsning av fordon förorsakat av resenär debiteras 500:- per timmas städning som krävs för att återställa bussen i normalt skick.

8.4. Vandalisering
Vid skadegörelse debiteras 100% av de totala omkostnaderna för åtgärdandet.

8.5. Bagage
Resenären ansvarar för sina tillhörigheter, liksom transport av sitt bagage till och från bussen. Det kan vara svårt att återfå kvarglömda föremål. Upphittat gods lagras i 3 månader. Skrymmande bagage, rollator, rullstol etc kräver särskilt godkännande. Bagage får endast lastas och lossas av vår chaufför/personal. Om resenären lastar eller lossar sitt eller någon annans bagage själv och en skada skulle uppstå så är denne ansvarig att ersätta kostnad för förlust/skada och andra eventuella merkostnader.

8.6. Mat och dryck
Det ät tillåtet att äta och dricka på våra bussar. Dock är det inte tillåtet med exempelvis rödvin, rödbetssallad eller blåbärssoppa, då det kan skapa svåra fläckar på våra säten. Alkohol är tillåtet att dricka på våra bussar under städade former.

§9 Intensivkurs
Vid intensivutbildning gäller förskottsbetalning av minst halva kostnaden för den planerade utbildningen. Det är kundens ansvar att ha ett giltigt körkortstillstånd. Vid ej giltigt körkortstillstånd genomförs ej körlektioner, men kunden betalar fullt pris.

§10 Paket
Samtliga paket betalas i förskott och ska förbrukas inom 24 månader från betalningsdatum, om ej annat avtalats innan köp.

§11 Bokning av förarprov
För att Yrkestrafikskolan Dalarna AB ska boka/behålla bokad provtid för dig hos Trafikverket skall du ha uppnått målen för Yrkestrafikskolans undervisningsplan både teoretiskt och praktiskt eller efter annan enskild bedömning.

§12 Inför lektioner
Du som kund tar ansvar att ha ett gällande körkortstillstånd. Du ska ha med dig en giltigt legitimation. Du som kund kommer att göra utandningsprov/ alkotest vid varje utbildningstillfälle. Vid ej godkänt utandningsprov eller nekande genomförs ej körlektionen, men kunden debiteras fullt pris.

§13 Upphovsrätt och nyttjanderätt
Allt material är skyddat av lagen om upphovsrätt.

Yrkestrafikskolan Dalarna AB polisanmäler alla brott och förbehåller sig rätten att stänga av personliga konton.

​§14 Friskrivning från ansvar
Yrkestrafikskolan Dalarna AB tar inte ansvar för avgifter som kan tillkomma vid påminnelse eller inkassokrav om kunden ej uppgett rätt adress eller uppdaterat oss med rätt uppgifter.

​§15 Ändring av dessa Avtalsvillkor
Avtalsvillkoren kan komma att ändras under körkortsutbildningen. Då kommer detta att aviseras på elevcentralen. Ett godkännande av avtalsvillkoren via elevcentralen eller på annat tillfredställande sätt, så anses att kunden accepterat avtalet.

​§16 Vid eventuell tvist
Yrkestrafikskolan Dalarna AB kommer göra allt för att du som kund skall bli nöjd. Skulle vi misslyckas med detta skall du som kund i första hand vända dig till oss på Yrkestrafikskolan Dalarna AB och dess utbildningsledare Thomas Gideon. Som kund har du alltid rätt att vända dig till STR: Reklamationsnämnd (www.str.se)

​Dessa avtalsvillkor är upprättade i nuvarande form 2024-06-25

Köpvillkor
Följande villkor gäller för Yrkestrafikskolan Dalarna AB:s försäljning i Sverige.

Beställning mm
Beställning av en vara eller tjänst sker på vår hemsida. När du beställt och betalat skickar vi en orderbekräftelse till dig. För att handla måste du vara över 18 år. Är du ännu inte 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att få handla.

Priser
Priserna anges i svenska kronor och inkluderar moms om inget annat anges. Priset på varan/tjänsten är det som anges på webbplatsen på beställningsdagen.

Betalning
Betalning görs i samband med beställningen och med kontokort, vilket innebär att du betalar din order direkt via kontokort (Visa eller Mastercard), Swish eller mot faktura. Vi samarbetar med Nets Online Payments.

Leverans och fraktkostnad
Du får dina varor inom 2-5 arbetsdagar efter det att vi fått din beställning. Vi svarar inte för dröjsmål som beror på hinder utanför vår kontroll (force majeure). Vi levererar endast inom Sverige. För varor som inte levereras över Internet tillämpar vi enhetsfrakt på 149 kr per order. Vid avhämtning av varor utgår ingen fraktkostnad.

Paket som inte hämtas ut
Hämtar du inte ut ditt paket alls, så skickas det tillbaka till oss. Vi tar då ut en avgift på 250 kr för att täcka de kostnader vi har i samband med det outlösta paketet. Om du inte meddelar oss annat inom 14 dagar från det att varan återkommit till oss annulleras köpet. Du kommer då att återfå vad du betalat, med avdrag för nyssnämnda kostnader. Återbetalning sker med samma betalningsmetod som vid köpet, dvs. genom insättning på det kort som användes vid köpet.

Ångerrätt/retur (Gäller endast distansavtal)
Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar, från det att du, eller någon annan som du angett, mottagit varan eller, om du beställt en tjänst, från det att avtalet ingicks. Gäller avtalet flera varor som ska levereras var för sig, räknas ångerfristen från leverans av den sista varan. Gäller avtalet däremot återkommande leverans av varor under en viss tid, räknas ångerfristen från den dag då den första varan levereras.

För att utnyttja din ångerrätt ska du innan ångerfristen löpt ut skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet. Meddelandet kan skickas per post eller e-post till den adress som anges i slutet av dessa köpvillkor. Gör du inte detta har du inte längre rätt att ångra ditt köp. På Konsumentverkets hemsida, www.konsumentverket.se, finns ett standardformulär som kan användas vid utövande av ångerrätten.

Om ångerrätten utövas efter det att tjänsten med ditt samtycke har påbörjats har trafikskolan rätt till ersättning med en proportionell andel av det avtalade priset för den del av tjänsten som utförts.

Om du utövat ångerrätten ska du utan dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelade oss om ditt beslut att frånträda avtalet återsända köpt vara. Varan/varorna ska returneras till adressen: Yrkestrafikskolan Dalarna AB, Kvarngatan 13, 784 63 Borlänge. Vid retur/ångerköp krävs följesedel, kvitto eller ordernummer. Retur får inte ske mot postförskott. Du ska betala kostnaden för återsändandet av varan.

Vid transport av varan från dig till oss står du risken för varan. Detta innebär att om varan kommer bort eller skadas under transporten till oss ansvarar du för detta. Du är också ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändig för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

Om du frånträder avtalet kommer alla betalningar du gjort att återbetalas, med undantag för extra leveranskostnader på grund av att du valt ett annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder. Återbetalning sker med samma betalningsmetod som vid köpet. Detta innebär att vi sätter tillbaka köpesumman, med eventuella avdrag enligt ovan, på samma kort som du använde vid köpet. Återbetalningen sker inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur eller du på annat sätt visat att varan sänts tillbaka. Gäller avtalet köp av tjänst sker återbetalning senast inom 14 dagar från den dag då vi tog emot ditt meddelande om att avtalet frånträtts.

Avbeställning
Förutsatt att beställning av vara inte skickats iväg har du möjlighet att utan kostnad avbeställa hela eller viss del av beställning av varor genom att kontakta oss per telefon. Gäller avtalet utbildningstjänst tillämpas STR:s praxis angående ersättning och återbetalning vid avbeställning m.m. Du finner denna praxis på www.str.se

Behandling av personuppgifter
I samband med att du beställer en vara eller tjänst på vår hemsida godkänner du att Yrkestrafikskolan Dalarna AB registrerar och elektroniskt lagrar de personuppgifter som du lämnar i samband med beställningen. Uppgifterna kommer att användas för administration av din beställning. Mer information om vår behandling av dina personuppgifter finner du på: https://www.ytsdalarna.se/gdpr

Reklamation
Om en vara är felaktig, felexpedierad eller transportskadad ska du så snart som möjligt kontakta oss då du enligt konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen måste reklamera inom skälig tid från det att du upptäckte felet. Vidare gäller enligt dessa lagar att reklamation som huvudregel aldrig kan ske senare än tre år från det att varan har mottagits eller tjänsten har avslutats

Tvist
Förutom att en eventuell tvist kan lösas vid domstol. Kan den även lösas genom att eleven vänder sig till STR:s reklamationsnämnd.

Kontaktuppgifter:
Yrkestrafikskolan Dalarna AB
Kvarngatan 13 - 784 63 Borlänge
​Org.nr: 556715-6368
Telefon: 0243-191 12
​E-post: info@ytsdalarna.se
​Hemsida: www.ytsdalarna.se

Integritetsvillkor - Yrkestrafikskolan Dalarna AB
Vi på Yrkestrafikskolan Dalarna värnar om den personliga integriteten. Vi prioriterar skyddet av all information du anförtror oss och följder de lagar och regler som finns för att skydda din integritet, som till exempel Dataskyddsförordningen och Dataskyddslagen.

Bara ett begränsat antal personer med särskild behörighet har tillgång till informationen.

Yrkestrafikskolan Dalarna behandlar personuppgifter i syfte att administrera kundförhållandet. Personuppgifter lämnas och inhämtas, innan och i samband med att en kundrelation inleds och ett avtal ingås och/eller ett uppdrag lämnas, eller i övrigt samband med en kundrelation. Vi behandlar sådana personuppgifter som är nödvändiga för dessa ändamål, t.ex. namn, foto, adress, personnummer, telefonnummer samt e-postadress. Dessa uppgifter sparas hos oss så länge de behövs för syftet med behandlingen och gallras därefter enligt särskilda rutiner.

​Yrkestrafikskolan delger samarbetspartner viss information om dig för att kunna fullgöra sina förpliktelser gentemot dig.

​De Yrkestrafikskolan delger information är:
​Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Billecta, Nets Online Payments och Faktura för företag.

​Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

Vi samarbetar med de flesta fraktbolag, de fraktbolag vi oftast skickar med är: DHL, Schenker och Postnord.

Vi kommer även använda de uppgifter vi har om dig för att administrera dina genomförda utbildningar såsom yrkesutbildning, Introduktionsutbildning, Riskutbildning del 1 och 2 till Transportstyrelsen samt dina kommande körkortsprov på Trafikverket.

Rätt att begära registerutdrag
Du har rätt att begära registerutdrag över vilka uppgifter om dig som Yrkestrafikskolan Dalarna behandlar. Detta är kostnadsfritt om du gör det max 1 gång/år. Du kan också begära att uppgifter tas bort eller ändras om de skulle vara felaktiga eller ofullständiga, eller att dina uppgifter inte ska användas för direktmarknadsföring.

En begäran om registerutdrag ska vara undertecknad och skickas per post till:

​"Registerutdrag"
Yrkestrafikskolan Dalarna
Kvarngatan 13
784 63 Borlänge

​Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. Du kan när som helst själv redigera den information som vår elevcentral har om dig. För att utnyttja din rätt kontaktar du oss på info@ytsdalarna.se

​Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen eller avtal vi har gentemot leverantörer). För att utnyttja din rätt kontaktar du oss på info@ytsdalarna.se

​Dataskyddsombud
Hos Yrkestrafikskolan Dalarna agerar VD dataskyddsombud och övervakar att vi följer reglerna om dataskydd.

Telefon: 0243-191 12
E-post: info@ytsdalarna.se
​Org.nr: 556715-6368

​Yrkestrafikskolan använder sig av cookies, här är information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

​Inbäddad innehåll från andra webbplatser

Sidor på denna webbplats kan innehålla inbäddat innehåll (exempelvis videoklipp, bilder, artiklar o.s.v.). Inbäddat innehåll från andra webbplatser beter sig precis på samma sätt som om besökaren har besökt den andra webbplatsen.

Dessa webbplatser kan samla in uppgifter om dig, använda cookie-filer, bädda in ytterligare spårning från tredje part och övervaka din interaktion med sagda inbäddade innehåll, inklusive spårning av din interaktion med detta inbäddade innehåll om du har ett konto och är inloggad på webbplatsen i fråga.

Kontakta